شرق کشور، رنگین کمان سوغات
نوشته شده توسط : gheirati

یکی از مهمترین قسمت های هر سفر، خرید سوغاتی می باشد. خرید سوغات علاوه بر این که می توان برای عزیزان یادگاری با ارزشی را تهیه کرد، موجب می شود تا با رسم و رسوم و فرهنگ یک ملت نیز آشنا شویم. در کشور ایران هر منطقه دارای سوغات و صنایع دستی منحصر به فردی می باشد که با توجه به فرهنگ و رسم و رسوم همان منطقه تولید می شود.

در این قسمت یه معرفی سوغات و صنایع دستی شرق کشور پرداخته ایم. اگر با سوغات این نقطه از کشور آشنا نیستید، با وبلاگ های هتل همراه باشید:  

سوغات خراسان رضوی

خراسان رضوی همانند دیگر استان های کشور دارای سوغاتی های متنوعی از قبیل خوراکی های بومی و صنایع دستی می باشد که می توانید برای عزیزانتان خریداری کنید. با سفر به این شهر علاوه بر زیارت بارگاه مطهر امام رضا (ع)، می توانید سوغاتی همانند عطر، سجاده، مهرو تسبیح، انواع ادویه، زیورآلات متنوع و صنایع دستی مانند پوستین دوزی را تهیه کنید.

علاوه بر مواردی که گفته شد خراسان رضوی دارای یکی از محصولات با ارزش کشاورزی همچون زعفران می باشد، که محبوب ترین سوغات در این استان به شمار می رود.

شهرستان های استان خراسان رضوی نیز دارای محصولات باغی بسیاری می باشند. از این رو می توانید خشکباری مانند برگ هلو، زرد آلو، سیب و انواع آلو های خشک را در این شهر برای خود تهیه کنید.

خراسان شمالی

از دیگر شهر های شرق کشور خراسان شمالی می باشد. این استان هم همانند دیگر نقاط کشور دارای سوغات و محصولان منحصر به فرد خود است. از جمله محصولاتی که در این استان وجود دارد می توان به آبنبات، شکر پنیر، قره قروت، کشک و انگور رازقی و... می باشد. همچنین این استان تولید کننده سوغاتی در زمینه صنایع دستی هم می باشد. از جمله این صنایع می توان از قالیچه های مرغوب ترکمنی، چارق پشتی، قالیچه و خرسگ، جاجیم، نمد، پوستین، چادر شب روئین، حوله دستی، کلاه کرکی جاجرمی و... نام برد.

 از دیگر سوغات منحصر این استان جل و زیور آلات اصیل ترکمن و هلوی درکش درمانه و همچنی سملقان می باشد که می توان در این استان آن را تهیه و خریداری نمود.  

 

خراسان جنوبی

از آن جایی که پایتخت زعفران و زرشک دنیا که در شهر قائن است، در این استان قرار دارد، در زمان سفر به این استان دست خالی برنخواهید گشت. همچنین آب و هوای مناسب این استان موجب شده است که بسیاری از محصولات مانند زرشک، آلوبخارا، عناب، سنجد، بادام کوهی، گردو، کشک سیاه، کشک زیره ای، قره قروت، برگه هلو  نیز در این استان تولید شود.

همچنین خراسان جنوبی دارای صنایع دستی زیبا و قالی هایی با نقش های فوق العاده و در طرح های مختلف می باشد.

استان سیستان و بلوچستان

یکی دیگر از استان های جنوب شرق کشور، استان سیستان و بلوچستان است که دارای سوغات و صنایع دستی فراوانی می باشد. در سفر به این استان می توانید سوغاتی های متنوعی چه در زمینه صنایع دستی و چه در زمینه خوراکی را برای عزیزانتان خریداری کنید. سفالگری یکی از سوغات بی نظیر این استان به حساب می آید که در روستای کلپورگان که به صنعت سفالگری مشهور است، به سنتی ترین روش و بدون استفاده از دستگاه انجام می شود.

سوزن دوزی یکی دیگر از سوغات مخصوص این استان است. سوزن دوزی در این استان به سوزن دوزی بلوچی معروف است و به دو دسته سوزن دوزی مناطق شمالی و سوزن دوزی مناطق جنوبی تقسیم می شود.

شیرینی لندو: این نوع شیرینی با ترکیب خرما، گندم و کنجد آماده می شود، در همه نقاط این استان برای پذیرایی از میهمانان تهیه می شود.  

استان کرمان

یکی از کلان شهر های کشور ایران، استان کرمان می باشد. استان کرمان نیز دارای گنجینه های هنری بسیاری از جمله قالی کرمان، پته دوزی، مسگری و... می باشد. همچنین این استان دارای فرشی می باشد که تاکنون چند دوره تاریخی را پشت سر گذاشته است. پسته، سمنو، خرمای بم، قاووت، کماچ سهن، کلمپه از جمله خوراکی هایی هستند که برخی از سوغات این استان به شمار می روند.

استان کرمان در زمینه تولید دارو های گیاهی همچون زیره، حنا، سدر و کتیرا نیز مهارت دارد. در این استان دیگر سوغاتی که می توانید آن ها را تهیه کنید انواع پته، ظروف مسی، قالی، گلیم، شیریکی پیچ، و کار های قلمزنی می باشد.

استان یزد

استان یزد از آن دسته استان هایی می باشد که سوغات صنایع دستی آن دارای تنوع بیشتری نسبت به سوغاتی که در زمینه خوراکی هیتند می باشد. سرامیک و سفال، دارایی، ترمه، زیلو را می توان در این استان تهیه کرد. با توجه به نظر افرادی که به این استان سفر کرده اند، سوهان یزد و عرقیات سنتی این استان در بین طرفداران از اهمیت والایی برخوردار است.





:: برچسب‌ها: زعفران , سوغات وصنایع دستی شرق کشور ,
:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: